Maria Schneider

maria-schneider-photo.jpg

Νέα κατεύθυνση για τη μουσική 

Με τον τρόπο που επέλεξε να προωθεί τη μουσική της και την επιτυχία του τελευταίου της δίσκου η Maria Schneider δίνει το σήμα στους καλλιτέχνες να την ακολουθήσουν και να πάρουν τον έλεγχο στα χέρια τους.

Η πιανίστρια Maria Schneider διευθύνει ένα από τα καλύτερα πολυμελή σύνολα της σημερινής τζαζ και κάθε της δίσκος αποτελεί ένα σπουδαίο καλλιτεχνικό γεγονός. Αυτό όμως που την κάνει να γράφει ιστορία στη μουσική είναι ότι πριν από λίγο καιρό το πρόσφατο άλμπουμ της «Concert in the Garden» έγινε ο πρώτος δίσκος που κέρδισε βραβείο γκράμι ενώ πωλείται αποκλειστικά και μόνο από το Ίντερνετ. Ένα άλμπουμ που δεν υπάρχει περίπτωση να το δούμε όχι μόνο σε κανένα κατάστημα αλλά ούτε και σε κανένα ηλεκτρονικό δισκοπωλείο παρά μόνο σε ένα και μοναδικό σάιτ, το δικό της, που βρίσκεται κάτω από την ομπρέλα μιας νέας ριζοσπαστικής εταιρείας με το όνομα ArtistShare.

Τι οδήγησε τη μικρόσωμη κοκκινομάλλα από τη Μινεσότα να πάρει αυτή την απόφαση; Από το 1993 που κυκλοφόρησε τον πρώτο της δίσκο («Evanessence») κουράστηκε να βλέπει τον εαυτό της να «δωρίζει» τα χρήματα, τη μουσική και το χρόνο της στη μουσική βιομηχανία. Όχι απλά δεν είχε οικονομικό όφελος από τους δίσκους της, αλλά έπρεπε και να δουλεύει ασταμάτητα περιοδεύοντας και διδάσκοντας, ώστε να κάνει απόσβεση των χρημάτων που έδινε για να καταφέρει να τους κυκλοφορήσει. Τις περισσότερες φορές τα δισκογραφικά συμβόλαια προσφέρουν στον καλλιτέχνη το συνήθως μονοψήφιο ποσοστό κέρδους επί των πωλήσεων, μόνο αφού αποσβέσουν το κόστος παραγωγής! Δηλαδή στην περίπτωση της τζαζ και πόσο μάλλον μιας μεγάλης ορχήστρας, πολύ σπάνια. Έτσι η πιανίστρια αποφάσισε να πάρει τον έλεγχο της δουλειάς της στα δικά της χέρια και άρχισε τη συνεργασία με την ArtistShare, την εταιρεία του Brian Camelio που παρέχει πολύ περισσότερα από το να πουλά CD, όπως μας εξηγεί και η ίδια η Schneider στη συνέντευξη που μας παραχώρησε.

Με την πρόταση της Maria Schneider και της ArtistShare η μουσική παίρνει λοιπόν καινούρια κατεύθυνση πιο φιλική και για τον καλλιτέχνη και για το μουσικόφιλο. Το γκράμι του «Concert in the Garden» θα δώσει σίγουρα το κίνητρο σε πολλούς ακόμη να την ακολουθήσουν.
www.mariaschneider.com
www.artistshare.com
 

Οι μουαικοί είναι θεραπευτές
Συνέντευξη με τη Maria Schneider
 

O ήχος της μεγάλης ορχήστρας σε τράβηξε από την αρχή; Τι σε έκανε να αφιερώσεις την καριέρα σου στο να διατηρείς μια big band;
Αυτό που με τράβηξε ήταν η ιδέα να συνδυάσω τις συνθέσεις μου με αυτοσχεδιαστές σε πολύ υψηλό επίπεδο. Νομίζω ότι οι περισσότερες μεγάλες ορχήστρες δεν καταφέρνουν πάντα να φέρουν το σολίστα στη βαθύτερη ουσία της σύνθεσης. Προσπαθώ να γράφω κομμάτια που εμπλέκουν τον σολίστα με ένα περίπλοκο τρόπο ώστε να αποτελούν μαζί ένα ολοκληρωμένο σύνολο. Πάντα μου άρεσε να υφαίνω και να χρωματίζω τη μουσική. Έτσι δίνω περισσότερη σημασία στις λεπτομέρειες από ό,τι συνήθως συμβαίνει στις μεγάλες ορχήστρες.

Πόση προσπάθεια χρειάζεται για να συνθέτεις, να γράφεις τα μέρη για όλα τα όργανα της ορχήστρας, να συγκεντρώνεις τους μουσικούς, κτλ.; Αισθάνεσαι ποτέ αποθαρρυμένη;
Είναι πραγματικά μια τεράστια προσπάθεια. Και αν δεν υπήρχαν αυτές οι πολύτιμες στιγμές, οι απερίγραπτες στιγμές στις οποίες η μουσική φτάνει τέτοια ύψη χάρη στην αξία των μουσικών, δεν θα είχα ποτέ την ενέργεια ή και την επιθυμία να συνεχίσω. Στην ουσία δουλεύω επτά μέρες τη βδομάδα από τη στιγμή που θα ξυπνήσω. Αλήθεια, δεν υπερβάλλω.

Πώς αισθάνεσαι όταν διευθύνεις πάνω στη σκηνή όλους αυτούς τους μεγάλους σολίστες; Χαράζεις με ακρίβεια τη διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στα γραμμένα μέρη και στα μέρη για αυτοσχεδιασμούς;
Είναι τιμή να δουλεύω με τέτοιους μουσικούς. Η γραμμή ανάμεσα στη σύνθεση και τον αύτοσχεδιασμό δεν είναι πολύ διακριτή. Τουλάχιστον αυτό μου λένε οι άλλοι. Νομίζω ότι αυτό έχει να κάνει με τη συνθετική μου θεώρηση, σχετικά με το να δημιουργώ αυτοσχεδιαστικά μέρη που συμβάλλουν στην ανάπτυξη του κομματιού. Αλλά και με το ότι οι σολίστες μου είναι πολύ ώριμοι καλλιτέχνες και καταλαβαίνουν απόλυτα τη μουσική μου.

Ποια ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία που συνάντησες στην καριέρα σου;
O χρόνος που απαιτεί. Είναι απίστευτα τεράστια η προσπάθεια για να διατηρείς μια τέτοια ορχήστρα, αν λάβεις υπόψη τους οικονομικούς περιορισμούς.

O τελευταίος σου δίσκος («Concert in the Garden») πήρε το όνομά του από ένα ποίημα του Oκτάβιο Παζ. Έχεις κάποια ιδιαίτερη σχέση με τη λατινοαμερικάνικη λογοτεχνία;
Δεν ξέρω πάρα πολλά πράγματα για τη λατινοαμερικάνικη λογοτεχνία αλλά αυτό το ποίημα με συγκίνησε και κατά κάποιο τρόπο σχετίζεται με τον ήχο αυτού του ομώνυμου κομματιού.

Μίλησέ μας για την ArtistShare.
Η ArtistShare είναι μια καταπληκτική εταιρεία του Ίντερνετ που μου επιτρέπει να διευρύνω τα πράγματα που μοιράζομαι με τους ακροατές της μουσικής μου. Μου επιτρέπει να πουλώ τους δίσκους μου απευθείας, να μοιράζομαι την εμπειρία της διαδικασίας μιας ηχογράφησης να μοιράζομαι τη γνώση που προσφέρουν οι μουσικοί μου και να κάνω αυτό που πουλώ να είναι κάτι παραπάνω από απλά ένα CD. Ευτυχώς υπάρχουν πολλά πράγματα για τους συνθέτες, τους μουσικούς και τους απλούς θαυμαστές που έχουν εκπαιδευτικό ενδιαφέρον και είναι διασκεδαστικά. Για παράδειγμα οι συνθέτες μπορούν να αγοράσουν και να κατεβάσουν από το Ίντερνετ
παρτιτούρες, αναλύσεις, διαλέξεις και συνεντεύξεις με τα μέλη της ορχήστρας μου. Oι μουσικοί μπορούν να κατεβάσουν τα κομμάτια χωρίς τα σόλο, ώστε να μπορούν να παίζουν ακούγοντάς τα και να εξασκούνται. Oι απλοί ακροατές αποκτούν πρόσβαση σε πολλές φωτογραφίες από τις ηχογραφήσεις, σε λεπτομέρειες για τη διαδικασία της δημιουργίας αυτού του δίσκου και μια διάλεξη διάρκειας μιας ώρας που βασίστηκε σε
ερωτήματα που υπέβαλαν μέσω του Ίντερνετ άνθρωποι που αγόρασαν αυτό το
CD. Υπάρχουν και πολλά ακόμη, οι ιδέες είναι αμέτρητες.

Η απόφαση να προωθείς τη δουλειά σου μέσω της ArtistShare τελικά βελτίωσε τα οικονομικά σου; Μήπως ο καλλιτέχνης που προωθεί μόνος του τη μουσική του καταλήγει να σπαταλά υπερβολικό χρόνο μακριά από την τέχνη του;
Η απόφαση αυτή έφερε τεράστια αλλαγή, δεν υπάρχει σύγκριση. Oύτως ή άλλως έκανα πολλά πράγματα μόνη μου, οπότε αν και η ArtistShare απαιτεί πολλή δουλειά, έχω συνηθίσει πια. Πριν έχανα πολλά χρήματα κάνοντας δίσκους χωρίς να πληρώνομαι και ξοδεύοντας τεράστια ποσά, που για να τα πάρω πίσω έπρεπε να δουλεύω ασταμάτητα.

Η τεχνολογία και το Ίντερνετ εμπλέκονται όλο και περισσότερο με τα μουσικά πράγματα. Πώς φαντάζεσαι το μέλλον της μουσικής;
Νομίζω ότι η μουσική θα στραφεί προς την κατεύθυνση που βρίσκομαι τώρα.

Oι μεγάλες ορχήστρες του παρελθόντος λειτουργούσαν και σαν μουσικές σχολές που μας τροφοδοτούσαν με νέους και συχνά αυτοδίδακτους αυτοσχεδιαστές. Νομίζεις ότι το ότι δεν υπάρχουν πια τέτοιες ορχήστρες οφείλεται στην απουσία μεγάλων ηγετών ή στο ότι ο ρόλος αυτός έχει περάσει πλέον στις μουσικές σχολές;
Υπάρχουν ακόμη πολλά συγκροτήματα στα οποία νέοι μουσικοί παίζουν με πιο έμπειρους. Αυτό δεν θα αλλάξει ποτέ. Αλλά βέβαια πολλοί από αυτούς ξεκινούν στις σχολές. Αυτό το σημείο έχει αλλάξει πολύ.

Υπάρχει κάποιος από τους νεότερους διευθυντές ορχήστρας που πιστεύεις ότι του αξίζει να γίνει γνωστότερος;
Πραγματικά δεν ξέρω. Για να είμαι ειλικρινής δεν έχω ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη μουσική των μεγάλων ορχηστρών. Απλά τυχαίνει να γράφω για ένα μεγάλο σύνολο.

Τι μουσική ακούς στο σπίτι; Τι σε κάνει να χαλαρώνεις μετά από μια έντονη μέρα;
Λατρεύω τη βραζιλιάνικη μουσική και το φλαμένκο. Γενικά με τραβά η μουσική που βγαίνει μέσα από τη ζωή. Η μουσική δηλαδή που σχετίζεται άμεσα με την επιβίωση και την ίδια τη ζωή. Κάπως έτσι ξεκίνησε και η τζαζ.

Πώς μας επηρεάζει η μουσική; Μας βοηθά να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι;
Νομίζω ότι οι μουσικοί είναι θεραπευτές. Ότι η μουσική και η διαδικασία του να παίζεις μουσική και γενικότερα του να δημιουργείς τέχνη φέρνει τον άνθρωπο σε επαφή με το αιώνιο και το παγκόσμιο. Πιστεύω ότι η μουσική και η τέχνη είναι οι φυσικές αποδείξεις για όσα βιώνουν οι καλλιτέχνες. Όταν ο ακροατής ή ο θεατής συγκινείται από μια
δουλειά, φτάνει κι εκείνος στο σημείο που βρέθηκε και ο καλλιτέχνης, κάτι που μας θυμίζει ότι όλοι είμαστε ίδιοι και ότι υπάρχει κάτι μεγαλύτερο από όσα μας αποκαλύπτει συνήθως η καθημερινότητα. Η μεγάλη τέχνη και η μεγάλη μουσική μας μιλούν όπως οι μεγάλες αλήθειες.

Άποψη, Απρίλιος 2005
 

Advertisements

0 Responses to “Maria Schneider”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Kατηγορίες

Email me:

vagarag at freemail.gr

Αρχείο

Blog Stats

  • 26,170 hits
Μαρτίου 2007
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
    Απρ. »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Αρέσει σε %d bloggers: