Gordon Grdina

g-grdina.jpg
Gordon Grdina / Gary Peacock / Paul Motian: «Think Like the Waves» (Songlines)
Από την ECM στη μέση ανατολή μέσω Βανκούβερ

Ένας μπασίστας και ένας ντράμερ που έχουν συνδεθεί όσο λίγοι με την εξέλιξη του τζαζ τρίο εδώ και πενήντα σχεδόν χρόνια. Ήταν Δεκέμβριος του 1963 όταν ο Gary Peacock και ο Paul Motian συναντιόντουσαν για πρώτη φορά στο στούντιο για να ηχογραφήσουν το “Trio ‘64” πλάι στον Bill Evans. Σαράντα δύο χρόνια μετά και διανύοντας την όγδοη δεκαετία της ζωής τους ξαναβρίσκονται για μια ακόμη φορά σε ένα τρίο. Κι οι δυο τους έχουν δουλέψει συχνά με κιθαρίστες, αλλά ποτέ μέχρι τώρα σε ένα τρίο με ούτι. Την ευκαιρία αυτή τους προσέφερε ο κιθαρίστας και ουτίστας από το Βανκούβερ Gordon Grdina. Ο νεαρός καναδός, που μελέτησε με τον Peacock την τελευταία πενταετία, κάλεσε το δάσκαλό του να ηχογραφήσουν μαζί και η χαρά του ήταν διπλή όταν ο βετεράνος μπασίστας όχι μόνο αποδέχτηκε την πρόσκληση, αλλά έφερε μαζί του στο στούντιο και τον αγαπημένο ντράμερ του μαθητή του, τον Paul Motian.

«Όπως οι περισσότεροι μουσικοί της γενιάς μου ήλθα σε επαφή ταυτόχρονα με διάφορα είδη. Κινούμενος μπροστά και πίσω στο χρόνο και από την ανατολή στη δύση, μπορούσα να ακούω με την ίδια ευκολία τον Miles Davis και τον Jim Hall όπως και τον Ali Akbar Khan και τον Munir Bashir» λέει ο κιθαρίστας. Έτσι από το 2002 άρχισε να μελετά ούτι και να δίνει διέξοδο σε ένα κομμάτι των ενδιαφερόντων του με καθένα από τα πέντε σχήματα που διατηρεί, με τα οποία παίζει εντελώς διαφορετικά πράγματα. Έναν ιδιότυπο συνδυασμό κλασικής μουσικής, τζαζ και ανατολής στο κουαρτέτο εγχόρδων East Van Strings, γκρούβι ρυθμούς με τους Loose Acoustic, ένα μίγμα στρέητ τζαζ, ελεύθερου αυτοσχεδιασμού και πειραματικού ροκ με τους Box Cutter, αραβική, περσική και ινδική μουσική με τους Sangha, αυτοσχεδιασμούς πάνω σε μελωδίες από το Ιράκ με τους Mawam. «Άρχισα να συνειδητοποιώ ότι όταν επικεντρωνόμουν σε ό,τι συνέβαινε στη μουσική», συνεχίζει, «αυτό που βίωνα με κάθε σχήμα παρέμενε το ίδιο, παρόλο που η αισθητική ήταν εντελώς διαφορετική».

Αυτή η διαπίστωση τον οδήγησε στο “Think Like the Waves” όπου χρησιμοποιώντας εναλλάξ τα δύο έγχορδα, επιχειρεί τη σύγκλιση των μέχρι τώρα προσπαθειών του σε μια πολύπλευρη και ολοκληρωμένη μουσική εμπειρία που αγγίζει όλους τους χώρους στους οποίους έχει κινηθεί με τα διάφορα γκρουπ του. Τη στρέιτ τζαζ (“Combustion”, “Albert the Monk”), το αβάν γκαρντ (“String Quartet #6”), την αραβική μουσική (“Renunciaion”, “Morning Moon”), τη μπαλάντα (“Different Places”, “Distant”). Στις κορυφαίες στιγμές του άλμπουμ το “100 Years”, αναφορά στα «100 Χρόνια Μοναξιάς» του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες και το “Think Like the Waves” που εμπνέεται από την αρμένικη παράδοση. Το καθαρό, μετρημένο, γεμάτο σκιές και λεπτές αποχρώσεις του φωτός παίξιμο του Grdina προσεγγίζει τον ήχο του Jim Hall. Ο χαμηλόφωνος λυρισμός και οι γλυκόπικροι ρεμβασμοί του γκρουπ (αλλά και το εξώφυλλο του CD) αγκαλιάζουν την αισθητική της ECM στην οποία άλλωστε είναι προ πολλού μυημένοι ο Peacock και ο Motian. Το “Think Like the Waves” δεν κινείται μεταξύ ανατολής και δύσης για χάρη στυλιστικών αναζητήσεων, αλλά μεταφέρει μια αίσθηση παγκοσμιότητας μέσα από την αδιάκοπη κίνηση και την ελευθερία έκφρασης.
επαφή: www.gordongrdina.com

gord-solo-talking-jan.jpg


Συνέντευξη με τον Gordon Grdina
Πώς άρχισες να ενδιαφέρεσαι για την αραβική μουσική; Πότε ξεκίνησες να παίζεις ούτι;
Έμαθα για την αραβική μουσική όταν ήμουν στην εφηβεία μου από το δάσκαλό μου στην κιθάρα. Μου έμαθε τον Simon Shaheen, τον Rabih-Abou Khalil και τον Hamza El-Din. Όμως ούτι άρχισα να παίζω όταν τελείωσα το πανεπιστήμιο.

Συνθέτεις και με την κιθάρα και με το ούτι; Το περιεχόμενο μιας σύνθεσης καθορίζει το αν χρησιμοποιήσεις κιθάρα ή ούτι;
Όταν συνθέτω συνήθως δεν χρησιμοποιώ κάποιο όργανο. Όταν όμως η αρχίζω να ακούω τη μουσική, την ακούω παιγμένη είτε στην κιθάρα είτε στο ούτι.

Πώς προέκυψε το τρίο με τον Gary Peacock και τον Paul Motian;
Μελέτησα με τον Gary για 5 περίπου χρόνια ταξιδεύοντας στη Νέα Υόρκη κάθε λίγους μήνες. Μετά από μια ιδιαίτερα καλή συνάντηση μαζί του τον ρώτησα αν θα ήθελε να ηχογραφήσουμε μαζί ένα CD. Ο Paul και ο Gary έχουν μαζί τεράστια ιστορία και αισθανόμουν τόσο κοντά στη μουσική τους ώστε ήθελα πολύ να συμμετάσχει και ο Paul. Συμφώνησε και μετά άρχισα να οργανώνω τη μουσική και να ψάχνω για εταιρεία. Νιώθω πολύ τυχερός που κατόρθωσα να παίξω με ανθρώπους αυτής της γενιάς. Δημιούργησαν εν μέσω τεράστιων μουσικών αλλαγών και ήθελα να καταλάβω τι σημαίνει να παίζεις μουσική αυτού του επιπέδου.

Έγραψες τα κομμάτια έχοντας στο μυαλό τον Gary Peacock και τον Paul Motian; Πώς ανταποκρίθηκαν στα ανατολίτικα θέματα και στη συνύπαρξη με ένα ούτι;
Περίπου τα μισά κομμάτια τα έγραψα ειδικά γι αυτούς. Τα υπόλοιπα που τα παίζω με τα διάφορα γκρουπ μου, μπορούσα να τα φανταστώ και με τον Gary και τον Paul. Στην αρχή ήταν λίγο ανήσυχοι για τα κομμάτια με το ούτι και τους πήρε κάμποσο χρόνο για να αισθανθούν άνετα, αλλά πίστευα ότι έπρεπε να τα συμπεριλάβω στην ηχογράφηση γιατί αντιπροσώπευαν τον ήχο που άκουγα μέσα μου για καιρό. Τελικά έγιναν τα κομμάτια που τους άρεσαν περισσότερο.

Η συνεργασία μαζί τους ήταν ευκολότερη ή δυσκολότερη από ό,τι περίμενες;
Ήταν πιο εύκολη από ό,τι περίμενα. Βρίσκονται πάντοτε κοντά σε αυτό που κάνεις λες και έχουν ραντάρ.

Το άλμπουμ σου έχει μια γεύση από ECM. Σου αρέσει ο ήχος αυτής της εταιρείας;
Ναι. Μεγάλωσα ακούγοντας ECM. Ακούω και πολλά άλλα πράγματα αλλά ένα κομμάτι του εαυτού μου ανήκει σε αυτή την ανοικτή ατμοσφαιρική ένταση της ECM.

Το ούτι σε οδήγησε να προσεγγίσεις την ανατολίτικη κουλτούρα;
Με οδήγησε να μάθω πολλά για τον αραβικό, τον περσικό και τον ινδικό πολιτισμό, αν και δεν τους μελετώ ως εθνομουσικολόγος. Συνήθως εστιάζω στα πρακτικά μουσικά στοιχεία και τις συνθέσεις. Εξακολουθώ να μελετώ αραβική μουσική και θα συνεχίσω να το κάνω όλη μου τη ζωή. Είναι εξαιρετικά πλούσια και πολύπλοκη, με πολλά επίπεδα και απαιτεί πολύ χρόνο για να την καταλάβεις. Το ίδιο ισχύει και για την περσική και την ινδική μουσική που άρχισα να τις μελετώ και αυτές..

Νομίζεις ότι ο κόσμος τελικά ανακαλύπτει τους καλλιτέχνες που αξίζουν πραγματικά μέσα στον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό των ηχογραφήσεων;
Πιστεύω πως όσο περισσότερη μουσική δημιουργείται τόσο το καλύτερο. Αυτό που χρειάζεται είναι ο κόσμος να ακούει περισσότερο και με μεγαλύτερη προσοχή.

Μετά από δεκαετίες μουσικής παρουσίας και χιλιάδες σόλο δεν είναι άδικο ένας μουσικός να κρίνεται μόνο από μερικές ηχογραφήσεις;
Πράγματι έτσι συμβαίνει. Μόλις ολοκλήρωσα μια περιοδεία και ένα CD με το καινούριο κουαρτέτο μου τους East Van Strings. Η ηχογράφηση πήγε πολύ καλά και ήμουν απόλυτα ευχαριστημένος. Την επόμενη μέρα όταν παίξαμε ζωντανά ήταν σαν να έφυγε ένα βάρος και η μουσική απογειώθηκε, αλλά πιθανότατα να μην ηχογραφηθεί ποτέ τόσο καλά και να βγει σε CD. Έτσι είναι η μουσική και γι αυτό μοιάζει τόσο με τη ζωή. Μας θυμίζει διαρκώς πόσο φευγαλέα και προσωρινά είναι τα πάντα. Αυτός είναι ένας επιπρόσθετος λόγος για να πηγαίνουμε και να ακούμε ζωντανά μουσική όσο γίνεται συχνότερα, γιατί πολλές φορές γινόμαστε μέρος ενός μοναδικού γεγονότος που βιώνει ένας μικρός αριθμός ανθρώπων και που δεν θα ξανασυμβεί ποτέ ξανά. Κάθε φορά είναι η πρώτη, η τελευταία και η μοναδική.

Πώς βλέπεις τον εαυτό σου στο μέλλον; Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σου;
Θάθελα να συνεχίσω να παίζω και να ηχογραφώ όσο γίνεται περισσότερο. Το 2007 θα κυκλοφορήσω μερικά CD με τα γκρουπ μου Box Cutter και East
Van Strings και θα ήθελα να παίξω και στην Ελλάδα. Θα συνεχίσω να εμφανίζομαι, να συνθέτω και να εξελίσσομαι ως μουσικός.

Jazz & Tzaz, Φεβρουάριος 2007

Advertisements

0 Responses to “Gordon Grdina”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Kατηγορίες

Email me:

vagarag at freemail.gr

Αρχείο

Blog Stats

  • 26,228 hits
Μαρτίου 2007
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
    Απρ. »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031