Στο επίκεντρο η μουσική

takis-barbaris.jpg

Έμαθα τη μουσική ως είδος εν ανεπαρκεία. Θυμάμαι τη μυρωδιά-φετίχ του σφραγισμένου βυνιλίου εισαγωγής σαν αποτέλεσμα εξαντλητικής οικονομίας στο πατρικό χαρτζιλίκι. Ώρες αδιάκοπου ψαξίματος στα ράφια του Pop Eleven, του Jazz Rock, του Music Corner. Δίσκους σαν το “Freak Out” του Zappa, το “Fun House” των Stooges, το “Electric Ladyland” του Hendrix, που δεν τους είχα αντικρίσει ποτέ. Με σύνδρομο στέρησης αγοράζω παλιά απωθημένα, μερικά δεν είναι πια του γούστου μου. Βγαίνω από το Metropolis κουβαλώντας αρμαθιές CD, κάποια από αυτά δεν θα τα ακούσω παρά μια φορά. Δεκάδες μουσικά γιγαμπάιτ βρίσκονται σε θέση αναμονής για ένα κλικ, στο σπίτι, στη δουλειά, στο φορητό mp3 player. Κινούμαι μεταφέροντας πάνω μου με το ipod περισσότερους δίσκους από όσους θα αγόραζα κάποτε σε μια δεκαετία.

«Έχουμε πληθώρα επιλογών και δεν έχουμε χρόνο να διαλέξουμε. Γι’ αυτό και τα κονσέρτα αποκτούν ιδιαίτερη σημασία στις μέρες μας. Είναι ο μόνος τρόπος να επικεντρώσει κανείς στη μουσική. Αλλιώς, μπορεί να έχεις ζήσει 80 χρόνια, να νομίζεις πως έχεις ακούσει τα πάντα και να μην έχεις ακούσει τίποτα», λέει ο γνωστός ντράμερ Manu Katche σε μια πρόσφατη συνέντευξή του στην Ελευθεροτυπία. Όταν η μουσική παίζεται ζωντανά βγαίνει από το περίβλημα της υπόκρουσης, οι ήχοι βιώνονται, η απόλαυση μοιράζεται. Όλα αυτά επαυξάνονται στην αυτοσχεδιαζόμενη μουσική, γιατί δημιουργείται πάνω στη σκηνή και δεν παίζεται ποτέ με τον ίδιο τρόπο. Αλλά τι ευκαιρίες υπάρχουν να ακούσει κανείς ζωντανή τζαζ όταν βρίσκεται μακριά από τα κέντρα των εξελίξεων, όταν ζει σε μια μικρή πόλη μιας χώρας με μικρή παράδοση σε αυτή τη μουσική;

Για πρώτη φορά μέσα σε λιγότερο από τρεις μήνες μάς δόθηκε η δυνατότητα να παρακολουθήσουμε 7 συναυλίες από ισάριθμα σχήματα, καθένα από τα οποία κινείται σε διαφορετικό χώρο του τεράστιου πεδίου όπου απλώνεται ο όρος τζαζ σήμερα. Από το μαίηνστρημ ως κλασικό, βασισμένο στο μπήμποπ και το χαρντ-μποπ άκουσμα (με το κουαρτέτο του σαξοφωνίστα Στράτου Βουγά), στη μελωδική τζαζ με την πιο συντηρητική μορφή της (με το τρίο Music Soup), από την ιδιορρυθμία ενός ντούο με ηλεκτρικές κιθάρες (με τους βιρτουόζους Ολλανδούς Jesse Van Ruller και Maarten Van Der Grinten) στο υβριδικό τζαζ-φανκ παιγμένο πάνω σε σκοπούς της δημοτικής μας παράδοσης (με τους Mode Plagal) και από τον ηλεκτρικό ήχο (με την πολυρρυθμία των Human Touch και το φιούζον με επιρροές από την ελληνική και την ινδική μουσική του κιθαρίστα Τάκη Μπαρμπέρη και του γκρουπ του) στην ακουστική πρωτοπορία (με το εκπληκτικό Trio BraamDeJoodeVatcher από την Ολλανδία).

Η μεγάλη επιτυχία όλων των συναυλιών δεν είναι συμπτωματική. Είναι σημάδι ότι το θέμα της διοργάνωσης τέτοιων εκδηλώσεων δεν κινείται στα όρια της φαντασίας και ότι δεν είναι λίγος ο κόσμος που ενδιαφέρεται για αυτή τη μουσική. Μουσική που δεν είναι δύσκολη, δε χρειάζονται ειδικές γνώσεις για να την παρακολουθήσεις και να τη νιώσεις, αλλά ζητά συγκέντρωση και ενεργή συμμετοχή του ακροατή. Κι υπάρχει πολύ μεγαλύτερο κοινό που μπορεί να κερδίσει όχι μόνο η τζαζ, αλλά και κάθε μουσική που ακολουθεί συνειδητά την πορεία της, ανεξάρτητα από τα πολυεθνικά και τα λάιφστάιλ κανάλια. Κοινό που δεν γνωρίζει καν την ύπαρξη τέτοιων ακουσμάτων, αφού δεν του δόθηκε ποτέ η ευκαιρία να εκτεθεί σε αυτά. Είναι σημαντικό αυτές οι δραστηριότητες να μη περιοριστούν στην καλοκαιρινή περιοδικότητα, αλλά να επεκταθούν στη διάρκεια όλου του χρόνου, δίνοντας κίνητρο στον κόσμο που από επιλογή του (ή και όχι) μένει μόνιμα σε αυτή την πόλη, να βγει από το χειμωνιάτικο καβούκι του.

Με τους ήχους του “Porto Kayo” από τον Τάκη Μπαρμπέρη ή του “Nightsong Aches” από τον Michiel Braam, τον Wilbert DeJoode και τον Michael Vatcher, στα ηχεία και τα ακουστικά, προσπαθώ να αναπλάσω στο μυαλό μου αυτά που παίχτηκαν ζωντανά σε οικείους χώρους πριν από λίγο καιρό και συνειδητοποιώ αυτό που είχε πει ο Eric Dolphy: «όταν ακούς τη μουσική, αφού τελειώσει, χάνεται στον αέρα. Δεν μπορείς να τη ξανασυλλάβεις ποτέ πια».

Ο Λόγος των Κυκλάδων (4.10.2007)
trio-braamdejoodevatcher.jpg

Advertisements

0 Responses to “Στο επίκεντρο η μουσική”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Kατηγορίες

Email me:

vagarag at freemail.gr

Αρχείο

Blog Stats

  • 26,170 hits
Οκτώβριος 2007
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Σεπτ.   Νοέ. »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Αρέσει σε %d bloggers: