Komeda Project

crazygirl-cd-cover.jpg
Tribute σε έναν ευρωπαίο πρωτοπόρο
Komeda Project: “Crazy Girl” (WM Records)

Στη σύντομη καριέρα του (έζησε μόνο 38 χρόνια) κατάφερε να γίνει ένας κορυφαίος συνθέτης κινηματογραφικής μουσικής. Έγραψε σάουντρακ για ταινίες του Βάιντα, του Μπέργκμαν, του Πολάνσκι και μεγαλύτερη επιτυχία του ήταν το «Μωρό της Ρόζμαρι» (1968), που έμελλε να είναι και η τελευταία του δουλειά. Λιγότερο γνωστές είναι οι τζαζ ηχογραφήσεις του, αν και ήταν ένας από τους πρωτοπόρους της ευρωπαϊκής σκηνής και στενός συνεργάτης με τους μεγάλους πολωνούς τζαζίστες Tomasz Stanko, Zbigniew Namyslowski και Michal Urbaniak, που έκαναν μαζί του τα πρώτα τους βήματα.

Τη τζαζ πλευρά του σπουδαίου συνθέτη θέλουν να αναδείξουν δύο συμπατριώτες του, ο πιανίστας Andrzej Winnicki και ο σαξοφωνίστας Krzysztof Medyna, με το πενταμελές Komeda Project που έφτιαξαν πρόσφατα στη Νέα Υόρκη. Οι άλλοι τρεις κουιντέτου είναι ο γνωστός τρομπετίστας Russ Johnson (Lee Konitz, Bill Frisell, Elvis Costello, Lou Reed), ο ντράμερ Dave Anthony και ο καναδός μπασίστας Michael Bates. Στις έξι διασκευές σε μουσική του πολωνού συνθέτη, που συνοδεύονται από τρία καινούρια κομμάτια του Winnicki, συνδυάζονται ο δυναμισμός, η διαρκής κίνηση και η ζωηρή ρυθμική βάση του ποστ-μποπ με το λυρισμό και την ευρωπαϊκή οπτική του Komeda και την κινηματογραφική, αφηγηματική πλοκή ενός σάουντρακ. Έξυπνες και γεμάτες ρυθμικές εναλλαγές οι ενορχηστρώσεις του Winnicki. Το “Crazy Girl” (από το “Knife in the Water” του Πολάνσκι) ξεκινά στο χαμηλόφωνο γνώριμο στυλ του Tomasz Stanko, περνά σε μια μελωδία που ακούγεται σαν κλασικό χαρντ-μποπ θέμα και συνεχίζεται με όμορφα σόλο από το κολτρεϊνικό τενόρο του Medyna, το φλούγκελχορν του Johnson και το πιάνο του Winnicki. Στο “Kattorna” (από την ομώνυμη ταινία του Πολάνσκι) μετά από μια εισαγωγή σε αργό τέμπο ακούμε εκτεταμένα σόλο από τον Johnson που στην τρομπέτα έχει την άρθρωση του Dave Douglas και τον Medyna. Ένα πρελούδιο που παίζει με τη μελωδία του γνωστού “Mahna De Carnaval” μας εισάγει στο “Svantetic” (από το θρυλικό άλμπουμ που κυκλοφόρησε ο Komeda το 1965 με τον ίδιο τίτλο), ένα ζωηρό βαλς με κεντρικό άξονα το σοπράνο του Medyna. Στο κλείσιμο του άλμπουμ ακούμε το “Sleep Safe and Warm” (το βασικό θέμα από το “Rosemary’s Baby”) σε ένα σύντομο ντουέτο για πιάνο και τρομπέτα. Για όσους δεν έχουν έλθει σε επαφή με το έργο του σπουδαίου ευρωπαίου δημιουργού, το “Crazy Girl” δίνει μια πρώτης τάξης ευκαιρία να το γνωρίσουν. Οι υπόλοιποι με αυτό το όμορφο tribute θα απολαύσουν την πολύ πε-τυχημένη προβολή της μουσικής του στο σήμερα.
επαφή: http://komedaproject.homestead.com/files/

komeda-project-photo-1.jpg

Ο πιανίστας Andrzej Winnicki, ο ένας από τους δύο δημιουργούς του Komeda Project, μας εξηγεί τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει με το γκρουπ του τη μου-σική του Krzysztof Komeda
«Ο Krzysztof (Medyna) κι εγώ μεγαλώσαμε στην Πολωνία και πάντα μας άρεσε η μουσική του Krzysztof Komeda. Θεωρείται ο πατέρας της μοντέρνας τζαζ εκεί και κατάφερε να γίνει μια θρυλική φιγούρα με μεγάλη επιρροή στην Πολωνία και σε ένα βαθμό και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Στην Αμερική όμως αυτή τη στιγμή η δουλειά του είναι σχεδόν άγνωστη ή ξεχασμένη. Ο πρόωρος θάνατός του πάνω στο κατώφλι μιας μεγάλης καριέρας στο Χόλιγουντ, εμπόδισε τη μουσική του από το να γίνει γνωστή και να εκτιμηθεί εδώ.

Σκοπός αυτού το γκρουπ είναι να παρουσιάσουμε την καταπληκτική μουσική του, σε σχέση με τις καλλιτεχνικές ευαισθησίες των αμερικανών μουσικών (οι αμερικανοί αποτελούν την πλειοψηφία του κουιντέτου) και του αμερικάνικου κοινού, που δεν είναι εξοικειωμένο με τον τρόπο που συνδυάζουν οι ευρωπαίοι στη τζαζ στοιχεία από την κλασική μουσική και την ευρωπαϊκή φολκ. Προσπαθούμε να παρουσιάσουμε τις συνθέσεις του με τον ίδιο τρόπο που θα χειριζόμαστε και τα γνωστά θέματα της τζαζ. Τις προσαρμόζουμε για αυτοσχεδιασμό και για ποικίλα εκτελεστικά στυλ, καθώς όπως αντιλαμβανόμαστε πρόθεση του Komeda ήταν οι συνθέσεις του να παίζονται από τα τζαζ σχήματά του σαν τζαζ θέματα και όχι ως πιστή αναπαραγωγή των σάουντρακ. Παράλληλα προσπαθούμε να παίζουμε τη μουσική του με την οπτική του σήμερα, γιατί η τζαζ εξ ορισμού είναι μουσική που δημιουργείται στο παρόν και δεν πρέπει ποτέ να γίνεται κάτι σαν μουσείο της κληρονομιάς ενός μεγάλου καλλιτέχνη. Πιστεύουμε ότι αυτή η προσέγγιση εμφυσά νέα ζωή στη μουσική του Komeda και υπογραμμίζει τον πέρα από τον χρόνο και παγκόσμιο χαρακτήρα της».

Jazz & Tzaz, Οκτώβριος 2007

Advertisements

0 Responses to “Komeda Project”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Kατηγορίες

Email me:

vagarag at freemail.gr

Αρχείο

Blog Stats

  • 26,139 hits
Οκτώβριος 2007
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Σεπτ.   Νοέ. »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Αρέσει σε %d bloggers: