Ingrid Jensen

nordic-connect-flurry.jpg
Σκανδιναβική Ψυχή
Nordic Connect: “Flurry” (ArtistShare)

Δανέζα στην καταγωγή, γεννημένη και μεγαλωμένη στον Καναδά και κάτοικος της Νέας Υόρκης, η Ingrid Jensen έχει στην τρομπέτα της έναν ποστ-μποπ ήχο που θυμίζει Woody Shaw και Miles Davis της δεκαετίας του ’60. Στο γράψιμό της όμως, τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια, ακούμε έντονα και το ευρωπαϊκό στοιχείο, κάτι που προέκυψε όχι μόνο λόγω της καταγωγής της, αλλά και των εμπειριών που έχει συσσωρεύσει με τις συχνές επισκέψεις και συνεργασίες της στην Ευρώπη. Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 έπαιξε με τη Vienna Art Orchestra και έγινε η νεαρότερη καθηγήτρια στο Bruckner Conservatory στην Αυστρία. Αργότερα βρέθηκε με τη γυναικεία big band Diva, την ορχήστρα του Lionel Hampton και εδώ και καιρό κρατά μόνιμα μια θέση στην περίφημη Maria Schneider Orchestra.

Πριν από τρία χρόνια προσχώρησε στην ArtistShare, με την οποία το πρώτο άλμπουμ που κυκλοφόρησε ήταν το “At Sea”. Η ArtistShare είναι μια διαδικτυακή «ομπρέλα» μέσω της οποίας οι καλλιτέχνες που καλύπτει, παράγουν και πωλούν μόνοι και αποκλειστικά από το Ίντερνετ τη δουλειά τους. Με αυτό τον τρόπο παρακάμπτουν το διαμεσολαβητικό ρόλο των δισκογραφικών εταιρειών προς όφελος και δικό τους φυσικά, αλλά και των αγοραστών που τους προσφέρονται πολλά bonus (βίντεο, φωτογραφίες, παρτιτούρες κτλ.) και άμεση επαφή με τους μουσικούς.
Στο καινούριο της CD “Flurry”, η Ingrid Jensen περιστοιχίζεται από γνώριμα και αγαπημένα της πρόσωπα, που όλα τους σχετίζονται με τη Σκανδιναβία. Τη νεότερη αδελφή της Christine (άλτο και σοπράνο σαξόφωνο), τη σουηδέζα στενή της φίλη Maggi Olin (πιάνο, φέντερ ρόουντς), τον άντρα της Jon Wigan (ντραμς) που γεννήθηκε στην Αλάσκα και κατάγεται από τη Νορβηγία και το σουηδό μπασίστα Mattias Welin. Οι τρεις κοπέλες μοιράζονται εννιά συνθέσεις, που φτιάχνουν ένα σύνολο με κόνσεπτ χαρακτήρα, θυμίζουν την τελευταία περίοδο του ακουστικού Miles και κάνουν συχνές αναφορές στην ECM. Έχοντας πλούσια αρμονική δομή και αργή εξέλιξη σε μελαγχολικούς ως επί το πλείστον τόνους που ταξιδεύουν με την πυξίδα στραμμένη στο βορρά, η μουσική αυτή δεν είναι φτιαγμένη για να ξεσηκώνει. Με υπνωτικό τέμπο, αλλαγές διάθεσης και εξάρσεις που έχουν αιχμή τα πνευστά της Ingrid και της Christine, το “Flurry” ακολουθεί τις εναλλαγές των στοιχείων της φύσης, των χρωμάτων και των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, των συναισθημάτων και της ίδιας της ανθρώπινης φύσης, καθηλώνοντας τον ακροατή.
Επαφή: www.ingridjensen.com

ingrid-jensen-photo-1.jpg

Συνέντευξη με την Ingrid Jensen

Ποια ακριβώς είναι η σκανδιναβική σου καταγωγή;
Ο πατέρας μου είναι δανός.

Παρακολουθείς καθόλου την ευρωπαϊκή σκηνή; Με ποιο τρόπο επηρέασαν το “Flurry” η ευρωπαϊκές ρίζες όλων των μελών του Nordic Connect;
Προσπαθώ αλλά υπάρχει τόσο πολλή μουσική στη ζωή μου αυτό τον καιρό… Διατηρώ την επαφή μου με την ευρωπαϊκή σκηνή παίζοντας με τη Maggi (Olin) και τον άντρα της τον Torben (σημ. το δανό κιθαρίστα Torben Waldorff). Νομίζω ότι η σχέση με τη Σκανδιναβία δίνει σε όλους μας την αίσθηση ότι έχουμε κοινές ρίζες και ανήκουμε σε μια οικογένεια. Αυτό το αίσθημα της κατανόησης (το οποίο στην πραγματικότητα είναι κάτι που δεν το συζητάμε μεταξύ μας) μας δίνει την απαιτούμενη αμοιβαία εμπιστοσύνη για να παίξουμε μαζί καλή μουσική.

Το άλμπουμ αυτό φιλοξενώντας την αδελφή σου, το σύζυγό σου και μια από τις καλύτερες φίλες σου, μοιάζει κάπως με οικογενειακή υπόθεση. Τι σημαίνει από άποψη έμπνευσης και επικοινωνίας να δουλεύεις με τόσο οικεία πρόσωπα;
Είναι πηγή έμπνευσης για όλους μας. Μας συναρπάζει και παθιαζόμαστε για διάφορα πράγματα όταν βρισκόμαστε μαζί. Όταν για παράδειγμα γράψει κάποιος μας κάτι καινούριο, κάτι που μόλις μοιάζει με ιδέα εκείνη τη στιγμή, γίνεται αφορμή να εκφράσουμε τι νιώθουμε, γιατί θέλουμε όλοι πολύ να δώσουμε ζωή στη μουσική που κάνουμε.

Αν και μένεις στη Νέα Υόρκη, οι τίτλοι και η δομή (αργή ανάπτυξη με κλιμακούμενα ξεσπάσματα) αρκετών από τις συνθέσεις σου, αναδεικνύουν μια δυνατή σχέση με τη φύση.
Πράγματι μερικοί τίτλοι όπως «Seascape”, “Garden Hour’ κ.α. αναφέρονται σαφώς στη φύση. Αναφέρονται όμως εξίσου και στον άνθρωπο. Από τη Νέα Υόρκη ως την Αλάσκα και κάπου μακριά στη Σουηδία, έχουν να κάνουν με την επίδραση που ασκούμε ο ένας πάνω στον άλλο, τις προσωπικότητές μας και τις ιστορίες που έρχονται στο προσκήνιο είτε συνειδητά, είτε υποσυνείδητα.

Πρόσφατα δήλωσες ότι υιοθετείς κάτι που είχε πει ο Miles Davis: «Τι σημαίνει τζαζ; Είναι κοινωνική μουσική. Παίζω κοινωνική μουσική». Πώς σε επηρεάζουν ως καλλιτέχνη οι κοινωνικές συνθήκες;
Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που μια καλή συνομιλία μπορεί να επηρεάσει την τέχνη μου. Κάποιος μπορεί να ψιθυρίζει φιλικά λόγια σε έναν άλλο και μετά να θυμώσει και να αρχίσει να φωνάζει, ή κάποιος άλλος να τον διακόψει λέγοντας κάτι σημαντικό και η συζήτηση οδηγείται δραματικά σε νέο έδαφος. Με αυτό τον τρόπο εξερευνούμε τη μουσική μας, ακούγοντας όσο προσεκτικότερα μπορούμε και παίζοντας όσο πιο ειλικρινά γίνεται αντιδρώντας στο κοινωνικό περιβάλλον.
Το ακροατήριο έχει και αυτό τεράστια επίδραση σε αυτή την κατάσταση. Πριν από λίγες μέρες έπαιζα στη Βραζιλία και με συντάραξε η αγάπη και το ενδιαφέρον που ένιωσα να έρχεται από το ακροατήριο, ειδικά όταν εξήγησα την ιστορία που κρυβόταν πίσω από τη μουσική που είχα γράψει. Τους ένιωσα μέσα μου να απογειώνονται μαζί μου καθώς ξεδιπλωνόταν η μουσική γύρω τους. Αυτό μου έδωσε απόλυτη ελευθερία να τους προσφέρω την καρδιά μου παίζοντας, ακόμη κι όταν ένα κινητό «εξεράγη» σε μια πολύ ήσυχη στιγμή…

Έχεις παίξει σε μερικές από τις καλύτερες μεγάλες ορχήστρες (Maria Schneider, Lionel Hampton, Vienna Art Orchestra, Diva), αλλά τα δικά σου σχήματα είναι ολιγομελή. Η εμπειρία σου με τον ήχο της big band επιδρά στον τρόπο που γράφεις;
Σίγουρα. Θέλω να δίνω με τη μουσική και στο γκρουπ και στο ακροατήριο στοιχεία που θα τους αιχμαλωτίζουν αλλά και που θα μας δίνουν τη δυνατότητα ως γκρουπ να κάνουμε μ’ αυτά κάτι διαφορετικό κάθε φορά. Πιάνω τον εαυτό μου να γράφει μέσα στα κομμάτια πράγματα που έχουν μεταβατικό χαρακτήρα, που βοηθούν να δημιουργηθεί νέα ατμόσφαιρα. Επίσης γράφω και πιο απλά πράγματα, στα οποία αυτή η διαδικασία συμβαίνει με φυσικό τρόπο και αποφεύγουμε να γινόμαστε προβλέψιμοι.

Η τρομπέτα είναι ένα όργανο που απαιτεί καλή φυσική κατάσταση. Κάνεις κάτι για να διατηρείσαι σε φόρμα;
Ναι, ξέρεις αυτή τη στιγμή φεύγω για το γυμναστήριο! Χα, χα, αυτό που θα πω θα σου αρέσει. Ο γυμναστής μου είναι έλληνας. Τον λένε Πέτρο και μου έκανε μαθήματα πυγμαχίας. Δεν είμαι πια σε τόσο καλή φόρμα και θέλω να επανέλθω. Είναι ένα από τα πιο απαιτητικά μαθήματα που έχω κάνει αλλά μου αρέσει πολύ. Όταν ασχολείται κανείς με αυτό που κάνω είναι απολύτως απαραίτητο να έχει καλή φυσική κατάσταση.

Το “Flurry” είναι το δεύτερο άλμπουμ σου στην ArtistShare. Πώς θα περιέγραφες την εμπειρία σου σε αυτή την εταιρεία που στηρίζεται στο Ίντερνετ;
Είναι σπουδαία εμπειρία να είσαι στην ArtistShare. Σου δίνει μεγάλη δύναμη να είσαι υπεύθυνος για όλα και να γνωρίζεις ότι είσαι κύριος των συνθέσεών σου και ότι μπορείς να κάνεις ό,τι θέλεις με τη μουσική σου. Και στα δύο μου CD (το “At Sea” και το “Flurry”) η εμπειρία ήταν θετική και πιστεύω ότι η εποχή του Ίντερνετ έχει δώσει σε καλλιτέχνες όπως εμείς, που θέλουν να παίξουν ορίτζιναλ μουσική που δεν παράγεται σε τεράστιες ποσότητες όπως της Norah Jones ή της Diana (Krall), τη δυνατότητα να κερδίσουν ένα σταθερό, πιστό ακροατήριο σε όλο τον κόσμο.

Η Maria Schneider έχει πει ότι η ArtistShare έφερε τεράστια αλλαγή στην οικονομική της κατάσταση. Πριν από αυτήν έχανε μεγάλα χρηματικά ποσά όποτε έκανε δίσκο και έπρεπε να δουλεύει αδιάκοπα και να κάνει απόσβεση. Εσύ διαπίστωσες μια παρόμοια αλλαγή;
Τα δικά μου νούμερα στις πωλήσεις δεν έχουν σχέση με αυτά της Maria. Το δικό της «κατάστημα» είναι εκπληκτικό. Εκτός από τα CD διαθέτει παρτιτούρες και πολλά άλλα. Πέρα από αυτό στα δύο τελευταία της άλμπουμ είχε σπουδαίους σπόνσορες που την υποστήριξαν πραγματικά. Μοιάζει κάπως με την πολύ παλιά εποχή, όταν άνθρωποι σαν τον Bach και το Mozart είχαν πλούσιους ευεργέτες που τους πλήρωναν για να γράφουν και να εξασκούνται. Ήταν υπέροχο αυτό! Αν κάποιος αξίζει τέτοια υποστήριξη, αυτή είναι η Maria!
Όσο για το δικό μου σάιτ, δουλεύω ακόμη τον κατάλογο μου και βρίσκω περισσότερο χρόνο για να γράφω και να παίζω, καθώς τώρα μπορώ μόνο να διδάσκω ως guest καλλιτέχνης και να παίζω σε gigs που εξασφαλίζω από τη δημοσιότητα που μου δίνουν η ορχήστρα της Maria και το σάιτ. Τα χρήματα από τα δισκογραφικά δικαιώματα είναι πολύ περισσότερα και οι μέσες πωλήσεις μου από το σάιτ είναι δέκα ως είκοσι φορές μεγαλύτερες από ότι όταν ήμουν σε εταιρεία. Όχι άσχημα δηλαδή. Όσο περισσότερο παίζω, τόσο περισσότερο ο κόσμος αγοράζει τη μουσική μου και επισκέπτεται το σάιτ, και έτσι ερχόμαστε πιο κοντά και βαθαίνουμε τη σχέση μας.

Τι δουλεύεις αυτή τη στιγμή;
Ετοιμάζομαι να ξεκινήσω κάτι καινούριο. Μάλλον θα είναι ένα σπέσιαλ ντούο πρότζεκτ, με μερικούς εξαιρετικούς μουσικούς. Θα το δείτε στο σάιτ μου σε λίγους μήνες. Ίσως να ζητήσω και κάποια υποστήριξη από τους θαυναστές μου…

Jazz & Tzaz, Νοέμβριος 2007
ingrid-jensen-photo-2.jpg

Advertisements

1 Response to “Ingrid Jensen”


  1. 1 fun facts 30/11/2007 στο 7:17 πμ

    Please oh please keep writing! Your articles are wonderful!


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Kατηγορίες

Email me:

vagarag at freemail.gr

Αρχείο

Blog Stats

  • 26,107 hits
Νοέμβριος 2007
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Οκτ.   Δεκ. »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Αρέσει σε %d bloggers: