Erdem Helvacıoğlu

erdem-helvacioglu-altered-realities.jpg
Αλλοιωμένες πραγματικότητες
Erdem Helvacıoğlu: “Altered Realities” (New Albion)

Όταν πριν από πολλά χρόνια άκουσα για πρώτη φορά το “Evening Star”, το δεύτερο δίσκο που ηχογράφησαν με κιθάρα μόνο και ηλεκτρονικά, ο Brian Eno και ο Robert Fripp το 1975, για να βγω από την αμηχανία και την αδυναμία μου να προσδιορίσω τι ακριβώς ήταν αυτό που άκουγα, είχα καταλήξει ότι αυτή τη μουσική πρέπει να έχεις το κατάλληλο hi-fi για να την εκτιμήσεις. Χρειάστηκα χρόνο για να σχηματίσω μια ιδέα για τα περί ambient που είχε τότε στα σκαριά ο Eno και για το ότι φυσικά δεν είχαν κάποια ιδιαίτερη σχέση με την ποιότητα του στερεοφωνικού.

Κιθάρα και ηλεκτρονικά με «περιβαλλοντική» αισθητική ακούμε και από τον τούρκο κιθαρίστα Erdem Helvacıoğlu, αλλά με αρκετές διαφορές από το διάσημο ντούο. Ο Helvacıoğlu παίζει ακουστική και όχι ηλεκτρική κιθάρα, ηχογραφεί εντελώς μόνος του και το κυριότερο ό,τι ακούμε στο δίσκο το έχει κάνει σε πραγματικό χρόνο, δηλαδή παίζοντας την κιθάρα του ταυτόχρονα με τα ηλεκτρονικά και χωρίς έτοιμο υλικό ή οποιαδήποτε μεταγενέστερη επεξεργασία στο στούντιο. Αυτός είναι και ο λόγος που ονόμασε έξυπνα “Altered Realities” (αλλοιωμένες πραγματικότητες) το δεύτερο σόλο CD του που είναι και το πρώτο που κυκλοφορεί στην αμερικάνικη New Albion. Μια ακουστική Ovation, δυο-τρία ακόρντα, μερικές αργές νότες και μια στοιχειώδης μελωδική γραμμή είναι τα βασικά συστατικά που χρησιμοποιεί ως αφετηρία. Όσο οι ακουστικές δονήσεις ενώνονται με τους ήχους που προέρχονται από το λάπτοπ, τα πετάλια και τις διάφορες ηλεκτρονικές συσκευές, δημιουργούνται αλλεπάλληλα ηχητικά στρώματα που καθένα επικαλύπτει μαλακά το άλλο, απλώνονται υπνωτιστικά, επεκτείνονται και καταλαμβάνουν αργά το χώρο σαν την ομίχλη. Σε αυτή τη μινιμαλιστική, ονειρική ατμόσφαιρα μας οδηγεί το “Altered Realities”, που έχει τον τρόπο να μας αγγίζει εθιστικά με την παράξενη ομορφιά του.
www.erdemhelvacioglu.com

erdem-photo.jpg
Συνέντευξη με τον Erdem Helvacıoğlu

Ποιος κιθαρίστας σε επηρέασε περισσότερο όταν ξεκίνησες να παίζεις; Πες μας μερικούς άλλους κιθαρίστες που θαυμάζεις.
Ένας από τους πρώτους που με επηρέασαν ήταν ο Al DiMeola, τόσο πολύ μάλιστα που αγόρασα ακριβώς την ίδια ακουστική κιθάρα που έπαιζε εκείνη την εποχή. Από ακουστικούς κιθαρίστες θαυμάζω τον Michael Hedges, τον John McLaughlin, τον Tommy Emmanuel και από ηλεκτρικούς τον Jeff Beck, τον Allan Holdsworth, τον Bill Frisell, τον David Torn και πολλούς ακόμη.
Γενικά με έχουν επηρεάσει πολλά πράγματα και ως μουσικό και ως συνθέτη. Ένα από αυτά ήταν όταν άκουσα τη δουλειά που έχει κάνει με κιθάρα και ηλεκτρονικά ο David Torn. Μου έδωσε πολλές καινούριες ιδέες για να εξερευνήσω την ποιότητα της χροιάς που έχει ο ήχος της κιθάρας. Άλλα ακούσματα που έχουν αλλάξει τη θεώρησή μου είναι οι Orb, οι Orbital, οι Massive Attack. Με ενδιαφέρουν πολύ οι ήχοι που έχουν δημιουργήσει και η ποιότητα της παραγωγής τους. Ο Michael Hedges επέδρασε πολύ στον ήχο της ακουστικής μου κιθάρας και στην τεχνική μου. Τέλος με έχουν εντυπωσιάσει πολλά ηλεκτροακουστικά αριστουργήματα που έχω ακούσει σε κάποια φεστιβάλ που έχω βρεθεί.

Τι σε οδήγησε να διαμορφώσεις το στυλ με το οποίο παίζεις χρησιμοποιώντας ακουστική κιθάρα και ηλεκτρονικά;
Πάντα μου άρεσε να χρησιμοποιώ ηλεκτρονικά όταν παίζω κιθάρα. Αρχικά μου άρεσε να παίζω guitar synth, αλλά το τελικό αποτέλεσμα δεν με ικανοποιούσε απόλυτα. Δεν ήταν το κατάλληλο εργαλείο για να δημιουργήσει κανείς προσωπικό και ξεχωριστό ήχο. Μετά άρχισα να ασχολούμαι με τη χρήση περίπλοκων ψηφιακών και αναλογικών συσκευών. Τα 10 τελευταία χρόνια ασχολήθηκα σε βάθος με τη χρήση υπολογιστών για την παραγωγή ηχητικού ντιζάιν και ηλεκτρονικών ήχων. Μελέτησα μηχανική ήχου και ηλεκτροακουστική σύνθεση και πήρα μάστερ στο ITU MIAM. Εκείνη την περίοδο είχα την ευκαιρία να μάθω πολλά προγράμματα που χρησιμοποιούνται στη σύγχρονη ηλεκτρονική μουσική όπως το MSP, το Soundhack, το Metasynth, το Protools, το Cound και το Audiomulch. Ήθελα να συνδυάσω τις γνώσεις μου για τα ηλεκτρονικά με αυτά που έπαιζα στην ακουστική μου κιθάρα ώστε να δημιουργήσω έναν εντελώς προσωπικό ήχο. Ελπίζω ότι τα έχω καταφέρει.

Γιατί επέλεξες να δουλεύεις μόνος στις ηχογραφήσεις σου;
Έπαιζα σε διάφορα συγκροτήματα για σχεδόν 10 χρόνια. Από τότε που ξεκίνησα να πειραματίζομαι με τα ηλεκτρονικά, άρχισα να νιώθω πώς είναι να συνθέτεις, να εκτελείς και να κάνεις παραγωγή εντελώς μόνος σου. Νομίζω ότι δουλεύοντας σόλο βελτιώθηκα και ως συνθέτης και ως παραγωγός και ως ηχολήπτης.

Πώς καταφέρνεις και ηχογραφείς παίζοντας κιθάρα και παράγοντας όλους αυτούς τους ηλεκτρονικούς ήχους απευθείας, χωρίς προσμίξεις και επεξεργασία στο στούντιο;
Χρησιμοποιώ ειδικά έτοιμα μέρη που τα έχω δημιουργήσει με το πρόγραμμα Audiomulch και με το πρόγραμμα για εφέ TC Electronic Fireworx. Μπορώ και ελέγχω κάθε παράμετρο με το Behringer FCB1010 Midi που το χειρίζομαι με το πόδι.. Αντί να δημιουργώ μέρη με απλά εφέ και μετά να παίζω τα κομμάτια μου γύρω από αυτά, έχω αναπτύξει ένα στυλ με το οποίο συνθέτω πολύ περίπλοκα μέρη με εφέ και το ίδιο το κομμάτι ταυτόχρονα. Με αυτό τον τρόπο προσπαθώ να συνδυάσω όσο καλύτερα γίνεται τους δύο αυτούς διαφορετικούς κόσμους.

Πώς επιδρά η μουσική που παίζεις στον τρόπο που ζεις;
Δεν είμαι και πολύ σίγουρος, αλλά νομίζω ότι έχει αλλάξει κάποια πράγματα στη ζωή μου. Πριν αρχίσω να συνθέτω αυτά τα κομμάτια για σόλο ακουστική κιθάρα και ηλεκτρονικά, έκανα πολλές συνθέσεις μέσω κομπιούτερ. Αν και απολάμβανα τη συνθετική διαδικασία, κατάλαβα ότι η εκφραστική μου πλευρά άρχισε να φθίνει εξαιτίας του αφηρημένου χαρακτήρα αυτών των έργων. Με το «Altered Realities» άρχισα να αισθάνομαι και πάλι ευχαριστημένος με τον εαυτό μου. Είμαι πολύ πιο χαρούμενος γιατί έχω τη δυνατότητα να εκφράζομαι μέσα από αυτό που κάνω. Αυτό μου δημιουργεί αυτοπεποίθηση και ηρεμία η οποία μεταφέρεται και στις σχέσεις μου με τους άλλους ανθρώπους.

Πες μας με δυο λόγια πώς είναι τα πράγματα σήμερα στην Τουρκία για τη τζαζ αλλά και γενικότερα για τη μουσική;
Η σύγχρονη σκηνή της Τουρκίας και ειδικά η ηλεκτροακουστική μουσική αναπτύσσονται με πολύ γρήγορο ρυθμό. Υπάρχουν αρκετοί νέοι συνθέτες που ενδιαφέρονται για τη χρήση των ηλεκτρονικών στη δουλειά τους. Το ίδιο γρήγορα εξελίσσεται και η σκηνή της τζαζ. Υπάρχουν πολύ περισσότεροι χώροι για να παίξει κανείς τζαζ στην Ιστανμπούλ σε σχέση με 10 χρόνια πριν. Τα φεστιβάλ που γίνονται στην Ιστανμπούλ είναι από τα πιο αξιόλογα στην Ευρώπη. Το μεγαλύτερο πρόβλημα στη σύγχρονη σκηνή είναι ότι δεν υπάρχουν πολλές δισκογραφικές εταιρείες για να κυκλοφορήσουν αυτού του είδους τη μουσική. Για τους μουσικούς είναι δύσκολο να αναγνωριστούν διεθνώς. Ελπίζω στα επόμενα λίγα χρόνια να αλλάξουν τα πράγματα.

Πώς βλέπεις την ευρωπαϊκή πορεία της χώρας σου;
Ελπίζω ότι η Τουρκία θα μπει στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέχρι το 2010. Νομίζω ότι τα τελευταία πέντε χρόνια έχει γίνει μεγάλη πρόοδος σε οικονομικό, πολιτιστικό και πολιτικό επίπεδο και σίγουρα το αξίζει. Αλλά οι πολιτικοί, ιδίως από τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Αυστρία φοβούνται την ένταξη της Τουρκίας ως μέλους εξαιτίας του πληθυσμού της, της θρησκείας και των διαφορών στον πολιτισμό της. Ο χρόνος θα δείξει τι θα συμβεί στα επόμενα χρόνια.

erdem-helvcioglu-photo.jpg

Άποψη, 1 Φεβρουαρίου 2008

Advertisements

0 Responses to “Erdem Helvacıoğlu”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Kατηγορίες

Email me:

vagarag at freemail.gr

Αρχείο

Blog Stats

  • 26,170 hits
Φεβρουαρίου 2008
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Ιαν.   Μαρ. »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829  

Αρέσει σε %d bloggers: