Travis Sullivan’s Bjorkestra

bjorkestra-live

Μια… Big Band Bjork
Travis Sullivan’s Bjorkestra: “Enjoy!” (Koch Records)

enjoy1Ο παραμυθένιος κόσμος της Bjork δίνει όλο και συχνότερα υλικό προς επεξεργασία στα χέρια των μουσικών της τζαζ. Ο Greg Osby (“All Neon Like”), o Jason Moran (“Joga”), o Dave Douglas (“Unison”), o Yaron Herman (“Army of Me”), o Marcin Wasilewski (“Hyperballad”) και ο Larry Goldings (“Cocoon”) είναι μερικοί μόνο από αυτούς που έχουν ηχογραφήσει συνθέσεις της. Ο σαξοφωνίστας Travis Sullivan προχώρησε πολύ πιο πέρα από το να διασκευάσει κάποιο μεμονωμένο τραγούδι της. Έφτιαξε την 18μελή Bjorkestra, που το ρεπερτόριό της αντλείται αποκλειστικά από τα τραγούδια της Ισλανδής δημιουργού και κυκλοφόρησε το “Enjoy!”.

Το εγχείρημα του Sullivan γίνεται ακόμη πιο τολμηρό με την επιλογή του να μη δώσει μια ινστρουμένταλ εκδοχή στα 10 κομμάτια που ενορχήστρωσε, αλλά να διατηρήσει την τραγουδιστική τους φόρμα μέσω της φωνής της Becca Stevens. Η νεαρή τραγουδίστρια τον δικαίωσε αψηφώντας τον κίνδυνο μήπως μείνει προσκολλημένη στην τόσο ιδιοσυγκρασιακή ερμηνεία του πρωτοτύπου. Η υπέροχη, γλυκιά φωνή της γλιστρά στις λεπτομέρειες και τις άπειρες πτυχώσεις που έχουν οι εκτελεστικά δύσβατες μελωδίες και γίνεται η αιχμή στο μεγαλοπρεπή ήχο αυτής της ορχήστρας. Η ερμηνεία της φτάνει στα ύψη στο “Hyperballad” και στο “Human Behavior”, όπου επιχειρεί τον μοναδικό σε όλο το άλμπουμ σκατ αυτοσχεδιασμό. Εξαιρετικά σόλο από το τενόρο του Sean Newell (“Hyperballad”), την τρομπέτα του Kelly Pratt (“Hunter”) και το άλτο του ίδιου του Sullivan (“Who is it”, “Army of Me”), ο οποίος με τις ευφάνταστες ενορχηστρώσεις του αναδεικνύει το συνθετικό πλούτο και την αφθονία συναισθημάτων αυτών των τραγουδιών που έτσι κι αλλιώς προσφέρονται για να ακουστούν από ένα μεγάλο σύνολο.
http://www.bjorkestra.com

Ο Travis Sullivan και η Becca Stevens μιλούν στο Jazz & Tzaz για την Bjorkestra και τη δουλειά τους στο “Enjoy!”
travis-sullivanTravis Sullivan: «Γύρω στο 1998 άρχισα να ασχολούμαι με την ενορχήστρωση για big band και μου ήλθε η ιδέα να γράψω μια διασκευή του «Hyperballad». Τη δούλευα τμηματικά και την ολοκλήρωσα το 2002. Όλο αυτό το διάστημα άκουγα πολύ Bjork και αποφάσισα να ενορχηστρώσω άλλο ένα κομμάτι της. Αυτή τη φορά ήταν το «Alarm Call». Όταν τέλειωσα και με αυτό σκέφτηκα να δημιουργήσω έναν κύκλο τραγουδιών για big band με φωνητικά χρησιμοποιώντας τους στίχους και τις μελωδίες της Bjork ως θεματική βάση, που θα μπορούσε να είναι και σημείο αναφοράς για τζαζ αυτοσχεδιασμό. Το άλμπουμ προέκυψε όταν γνώρισα τον παραγωγό Jason Miles, ο οποίος έδωσε στην ορχήστρα τη δυνατότητα να το ηχογραφήσει στα πανέμορφα Bennett Studios τον Αύγουστο του 2006. Ο Jason παρουσίασε το άλμπουμ στον Chuck Mitchell της Koch Records, που την εποχή εκείνη ξεκινούσε ένα καινούριο τζαζ τμήμα στην εταιρεία με σκοπό να προσελκύσει στη τζαζ τη νέα γενιά. Η Bjorkestra ταίριαζε απόλυτα σε αυτό το κλίμα!».
becca-stevens Becca Stevens: «Η μουσική της Bjork είναι πηγή έμπνευσης για μένα σχεδόν δέκα χρόνια τώρα. Όταν έμαθα για τη Bjorkestra του Travis Sullivan, είχα αμέσως την περιέργεια να πάω να την ακούσω. Σπούδαζα τζαζ φωνητικά στο New School University και ο δάσκαλός μου ο Arun Luthra έπαιζε σαξόφωνο στην ορχήστρα. Είχε μοιράσει στη σχολή φλάιερ σχετικά με μια συναυλία της και πήγα να την παρακολουθήσω. Μου έκανε εντύπωση ο τρόπος που έπαιζε και ενθουσιάστηκα βλέποντας ότι η μουσική της Bjork επηρέαζε και άλλους τόσο βαθιά όσο εμένα. Τελικά η μοίρα το έφερε να βρεθώ σε μια οντισιόν για τη θέση της τραγουδίστριας και σε έξι μήνες έγινα μέλος της Bjorkestra.
Το να τραγουδώ τη μουσική της Bjork έγινε μια από τις πιο συναρπαστικές αλλά και πιο δύσκολες δουλειές με τις οποίες είχα καταπιαστεί. Δύσκολη όχι μόνο από φωνητική και τεχνική άποψη (και πραγματικά είναι εξαιρετικά δύσκολη από αυτή την πλευρά), αλλά και από πλευράς ερμηνείας της μουσικής της. Γνωρίζω ότι η πλειοψηφία όσων έρχονται να ακούσουν το γκρουπ είναι (όπως κι εγώ) ψωνισμένοι με την Bjork, έτσι ένα μέρος της πρόκλησης είναι να τους δώσω κάτι ανάλογο με την ενέργεια της Bjork χωρίς να μιμούμαι τον ήχο της. Αν κάποιες φορές ακούγομαι να την «μιμούμαι», το κάνω στην προσπάθειά μου να δείξω πόσο εκτιμώ τη μουσική της φρασεολογία. Πιστεύω ότι η φρασεολογία της Bjork είναι τόσο καινοτόμος ώστε αν προσπαθήσω να την αποδώσω με τελείως δικό μου τρόπο θα είναι κάπως σαν να προσβάλλω τους φανατικούς της θαυμαστές. Στην προσέγγισή μου προσπαθώ να κάνω τη μουσική ατόφια και ειλικρινή σε σχέση με αυτά που πιστεύω και ταυτόχρονα να σέβομαι την ενέργεια των δημιουργιών της».

Jazz & Tzaz, Νοέμβριος 2008

read it in english

A big band Bjork
Bjork’s fairy-like world more and more often provides stuff for elaboration to jazz musicians. Greg Osby (“All Neon Like”), Jason Moran (“Joga”), Dave Douglas (“Unison”), Yaron Herman (“Army of Me”), Marcin Wasilewski (“Hyperballad”) and Larry Goldings (“Cocoon”), to name just a few of them, have recorded her compositions. Sax player Travis Sullivan stepped much beyond covering just one of her songs. He formed the 18-piece Bjorkestra, whose repertoire exclusively includes tunes penned by the Icelander songwriter and released “Enjoy!”. Sullivan’s attempt becomes more audacious due to his choice to retain the vocal form of the songs through the voice of Becca Stevens, instead of giving instrumental versions of the 10 tunes he selected to arrange. The young vocalist did credit to him defying the risk of being adhered to the idiosyncratic original versions. Her marvelous, sweet voice slips through the details and the countless folds of the hard to access melodies and becomes the forefront of the orchestra’s magnificent sound. Her performance soars on “Hyperballad” and on “Human Behavior” (where she attempts her lone scat improvisation in the album). There’s also some excellent soloing by Sean Newell’s tenor (“Hyperballad”), by Kelly Pratt’s trumpet (“Hunter”) and by Sullivan himself on alto (“Who is it”, “Army of Me”). The latter one with his imaginative arrangements furthers the rich melodies and the emotional wealth of these songs that lend themselves to be heard by large ensembles.

Travis Sullivan and Becca Stevens talked to Jazz & Tzaz about the Bjorkestra and their work in “Enjoy!”

Travis Sullivan: Around 1998 I was getting into big band arranging, and had an idea to do a big band arrangement of «Hyperballad». I worked on it from time to time, but didn’t finish it until 2002. During that time I was still way into Bjork, and decided to do another arrangement using her music, this time it was «Alarm Call». When that was finished, I had the idea of a song cycle for big band and vocals with Bjork’s lyrics and melodies as the central thematic basis, which could also serve as a context for modern jazz improvisation.
The album came about as a result of meeting producer Jason Miles, who made it possible for the band to go into beautiful Bennett Studios to record in August 2006. Jason presented the album to Chuck Mitchell at Koch Records. He was heading up a new jazz division at Koch whose goal was to get a younger generation interested in jazz. The Bjorkestra was a perfect fit!

Becca Stevens: Bjork’s music has been a source of inspiration for me for nearly ten years. When I heard about Travis Sullivan’s Bjorkestra, I made no delay in going to hear what the group was all about. At the time, I was at The New School University studying vocal jazz performance and my music theory teacher, Arun Luthra, was playing in the saxophone section of the group. He had put up flyers around the school promoting an upcoming Bjorkestra gig so I attended. I was really moved by the performance of the ensemble, and thrilled to see such a display of how Bjork’s music influences others as deeply as it does for me. As fate had it, I ended up with the opportunity to audition for the role of the singer in the group and joined the Bjorkestra 6 months later.
Singing Bjork’s music quickly became one of the more exciting yet difficult musical tasks I had ever attempted to tackle. Difficult not only to perform the music technically and vocally (which it most definitely is), but also in the interpretation of her music. I know that the majority of the folks who come to hear the group are drawn there by their love for Bjork (just like I was), so part of my challenge here is to give them something reminiscent of Bjork’s energy without imitating her sound. If any «imitation» comes into play, it would be in the efforts to pay homage to her musical phrasing. I find that Bjork’s phrasing is so innovative that if I make the phrasing too much my own then it’s almost offensive to her die-hard appreciators. In my approach I strive to make the music original and true to my spirit while staying respectful to the energy of her creations.

Jazz & Tzaz, November 2008

Advertisements

0 Responses to “Travis Sullivan’s Bjorkestra”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Kατηγορίες

Email me:

vagarag at freemail.gr

Αρχείο

Blog Stats

  • 26,228 hits
Νοέμβριος 2008
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Οκτ.   Δεκ. »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Αρέσει σε %d bloggers: